21 dagen gezond: pak je een smoothie mee voor onderweg, of kies je beter voor een belegd broodje? Onze diëtiste geeft advies

 

21 dagen lang geeft diëtiste Sanne Mouha een tip om van een gezonde levensstijl een gewoonte te maken. Vandaag dag 7: de ene snack is de andere niet. Een latte met een croissant of een belegd broodje zijn gauw meegegrabbeld, maar gezond zijn ze niet. Diëtiste Sanne Mouha fileert populaire meeneemsnacks en geeft alternatieven. Net zo lekker, maar beter.

Door in plaats van een latte voor een gewone koffie of een macchiato te kiezen, doe je direct het aantal calorieën drastisch dalen.

 

Minder goed

• 1 latte (125kcal) + croissant (230 kcal)

• of worstenbrood (285 kcal)

 

Goed

• koffie macchiato (12 kcal) of skinny latte (68 kcal) met yoghurt met granola (225 kcal)

• of klein grijs/volkoren broodje zonder mayonaiseslaatje (295 kcal)

 

Waarom?

  • Een latte met volle melk levert meer vetten en calorieën dan een macchiato (minder melk) en skinny latte (magere melk).
  • Een croissant is niet voedzaam en verzadigt veel te weinig. De andere twee opties wel, plus ze leveren goede voedingsstoffen. Al ligt het caloriënaantal niet per se lager.

De klassieke smos (links) is vooral calorierijk door de combinatie van ham en kaas. Kies op je volkoren broodje dus voor een van de twee.

 

Minder goed

• belegd broodje smos (750 kcal)

 

Goed

• volkoren piccolo met kaas of ham (295 kcal)

 

Waarom?

• Uit een volkoren broodje haal je veel meer vezels, wat zorgt voor een langer voldaan gevoel.

• Een smos is vaak groot, met een piccolo heb je een beter afgestemde portie.

• Een gewone smos levert veel calorieën: kies dus of kaas óf ham.

Snacken? Kies dan liever voor durum (rechts), in plaats van het klassieke pak friet.

 

Eens zin in vet? Dan is de keuze voor een pak friet met een curryworst snel gemaakt. Maar ook hier zijn er gezondere opties. Een broodje durum met kip en extra groenten bevat minder calorieën. En met ovenfriet heb je een minder vet alternatief te pakken.

 

Slechter

• pakje friet met een curryworst (838 kcal) met mayonaise (100 kcal per lepel)

 

Beter

• durum met kip en extra groenten (590 kcal) OF gebakken (niet-gefrituurde) saté met één pakje friet om te delen (645 kcal) met ketchup (per lepel 12 kcal), OF ovenfrieten.

 

Waarom?

• Minder calorieën

• Een durum is een afgemeten portie, dus minder kans op overeten.

Een fruitsalade bevat veel minder suiker dan een smoothie.

 

Een smoothie van gepureerd fruit lijkt gezond en is ideaal voor onderweg. Maar door de combinatie met melk gaat het aantal calorieën snel omhoog. Kies liever voor apart fruit of een pakje studentenhaver. Deze notenmix is heel voedzaam, bevat geen suiker maar levert wel veel calorieën (490 kcal).

 

Minder goed

•smoothie met melk en fruit (135 kcal)

 

Goed

•fruitsalade (61 kcal) OF pakje studentenhaver OF pakje gedroogd fruit

 

Waarom?

  • Door het mixen gaan de kostbare voedingsstoffen in fruit (vooral vezels) grotendeels verloren. Pureer dus zo kort mogelijk als je er één drinkt.
  • Melk levert dan wel calcium, het aantal calorieën dat het samen met fruit in een smoothie oplevert, ligt veel hoger dan dat je fruit apart eet. Smoothies leveren evenveel of meer suiker en calorieën als frisdrank!

 

Bron: HLN, 17 januari 2019

Foto's: ©Getty Images, ©Shutterstock

Created en hosted by Page Creator

www. page-creator.nl      info@page-creator.nl